چگونه یک باغ خوب و با کیفیت داشته باشیم؟ (بخش چهارم)

۴- انتخاب واریته (نوع نهال):

در انتخاب واریته (نوع نهال) باید توجه کرد که واریته ای انتخاب شود که با شرایط محل سازگار باشد و همچنین در مقابل آفات و امراض نیز مقاوم باشد.

انتخاب نهال مناسب در زمان کاشت و ایجاد باغات جدید بسیار مهم می‌باشد. اولین نکته‌ای که باید در انتخاب نهال به آن توجه کرد حجم و شکل ریشه نهال است، هرچقدر حجم ریشه و مخصوصا ریشه‌چه ها بیشتر باشد نهال قوی‌تر می‌باشد. نکته‌ی دوم قطر تنه اصلی یا ساقه می‌باشد، هر چقدر قطر تنه بیشتر باشد سرعت آداپتاسیون و سرعت انتقال مواد از ریشه به برگ‌ها بهتر و بیشتر خواهد بود. نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد در زمان خرید نهال، از نهالستان شناسنامه‌دار تهیه کنید.

نهال باید در زمان خواب از زمین کنده شود و توجه داشته باشید نهالهایی که از سایر استانها تهیه می شوند باید گواهی قرنطینه حفظ نباتات را داشته باشند.نهالها را باید با پلاستیک، چادر، برزنت بپوشانیم یا از کامیونهای کانتینردار استفاده کنیم.

مهمترین مرحله خرید نهال درخت بررسی سلامت نهال ها است. برای این کار باید تجربه کافی داشته و یا یک کارشناس را با خود به همراه داشته باشید. ابتدا بدنه نهال را کنترل کنید که سالم و خوش فرم بوده و قسمت ریشه نیز نباید دچار پارگی و یا بیماری باشد. برخی از نهال ها، پیوندی هستند. حتما به محل پیوند دقت کندی که زیاد برآمده نباشد. با توجه به اینکه طوقه در نزدیکی خاک قرار می گیرد، محل پیوند باید نزدیک به یک وجب از طوقه فاصله داشته باشد. از نظر اندازه نهال درخت نیز یک باور اشتباه در میان مردم این است که هر چه نهال بزرگتر باشد، بهتر است. اما لازم است بدانید که خرید نهال درخت باید از میان انواع متوسط انجام گیرد. توصیه می کنیم که نهال ها در بازه سنی 2-1 سال باشند.نهال باید از رشد متوسط برخودار باشد، نهالهای خیلی کوچک و خیل بزرگ برای کاشت مناسب نیستند.

 

ادامه دارد . . .