ويژگی های منابع تامين آب آبهای سطحی

ويژگي هاي منابع تامين آب آبهاي سطحي

آبهاي سطحي منبع اصلي آب مصرفي مردم است زيرا که بيشتر آب شهرهاي بزرگ از منابع سطحي تهيه مي شود. آبهاي سطحي از دو منبع نزولات جوي و آبهاي زيرزميني تامين مي شوند.
آبهاي زيرزميني

آبهاي زيرزميني در اثر نفوذ آبهاي سطحي از فضاها و شکاف هاي خاک ها، صخره ها و تجمع در زير سطح زمين تشکيل مي شوند.

pH اين آبها در حدود ۷/۹-۶/۹ مي باشد
آب چاه هاي خيلي عميق معمولا عاري از ميکروارگانيسم ها است
دي اکسيد کربن زيادي دارند
مواد معلق آنها بسيار کم است
ممکن است داراي ذرات شن باشند
موادآلي اين آبها کم است
حاوي آهن و منگز محلول هستند
داراي املاح زيادي مي باشند
سختي بالايي دارند

وضعیت آب در ایران وجهان

از کل آب موجود در جهان ۹۷% در اقیانوسها و دریاهاست و میزان آب شیرین ۳% یاقی مانده می باشد که تنها کمتر از ۱% کل آب شیرین موجود در جهان قابل دسترسی است وبقیه در یخچالها و نواحی قطبی وجود دارد که فعلاً قابل دسترسی نیست.

سیمای جهانی آب
سیمای جهانی آب

امروزه همزمان با افزایش تقاضای آب ، آب چشمه ها و منابع آبی در حال کاهش شدید است . هم اکنون نزدیک به دو سوم کشورهای جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

بر اساس استانداردهای بین المللی ، کشوری که سالانه کمتر از ۵۰۰ متر مکعب آب برای هر نفر از ساکنان خود داشته باشد جزوکشور های فقیر ازنظر منابع آب به شمار می رود .
کشورهای فقیر از نظر منابع آب در جهان

کویت ( ۱۰ متر مکعب ) از فقیرترین کشورها از نظر منابع آبی، بدین ترتیبنوار غزه ( ۵۲ ) ، امارات متحده عربی ( ۵۸ ) ، قطر ( ۹۴ ) ، مولداوی ( ۱۰۳ ) ، لیبی ( ۱۱۳ ) ، عربستان( ۱۱۸ )، دیگر اسامی کشور های فقیر در تامین منابع آب را به خود اختصاص می دهند.

کشور ایران از نظر منابع آب با مقدار (۱۹۵۵متر مکعب) برای هر فرد به طور سالانه در رتبه ۱۳۱ کشورهای جهان قرار دارد .
غنی ترین کشورهای جهان از نظر منابع آبی :

گرینلند ( ۱۰,۷۶۸,۸۵۷ متر مکعب )، آلاسکا ، فرانسه ، ایسلند ، گینه ، سورینام ، کنگو ، کانادا دیگر کشور های غنی از نظر منابع آبی به شمار می روند.
سیمای ملی آب در ایران

کشور ایران فلاتی پهناور و کم باران با توزیع نامتناسب آب است . متوسط بارندگی در سطح کشور حدود ۲۴۰تا ۲۵۰میلی متر در سال است که در مقایسه با متوسط سالانه ۸۶۰ میلی متردر جهان رقمی حدود یک چهارم متوسط یارندگی در جهان را تشکیل می دهد . ۲۵% امکانات آب سطحی کشور در اختیار ۷۵% سطح کشور می باشد

طبق پیش بینی های اعلام شده در آینده کشورهایی که دارای منابع آب شیرین هستند نقش تعیین کننده از نظر اقتصادی و از نظر سیاسی خواهند داشت.

بدین ترتیب مسئله صادرات آب دراین قرن (۲۱) مسئله بسیار جدی در منطقه ما خواهد بود و کشورهایی که آب داشته باشند و بتوانند صادر نمایند یکی از منابع اصلی درآمدشان می تواند مسئله صادرات آب باشد.

همچنانکه در کشورهای منطقه صادرات نفت یک مسئله مهم و تعیین کننده است و نقش مهمی در اقتصادشان دارد .

همانطور که اعلام شد مسئله آب شیرین بسیار مهم و با اهمیت است چون منابع آب شیرین دنیا ثابت است و امکاناتی که لازم است تا بتوان آب شور را به شیرین تبدیل کرد بسیار بسیار پر هزینه است و تقریباً برای تبدیل هر متر مکعب آب شور به آب شیرین حدود ۵/۳ دلار هزینه دارد که بسیار هزینه سنگینی است.

سیمای جهانی آب
مقدار مصرف آب:

تحققات آماری میزان مصرف آب در مناطق شهری را چنین اعلام می کند :

۲۶۰۰ لیتر
جهت آبیاری کشاورزی

۲۴۰۰ لیتر
تأمین انرژی

۶۰۰ لیتر
صنایع و معادن

۴۲ لیتر
امور بازرگانی و خدمات

۳۰۰ لیتر
آشامیدن ، بهداشت و نظافت