پیشگیری از سرمازدگی گل ها و گیاهان

پیشگیری از سرمازدگی گل ها و گیاهانِ حیاط و تراس
باتوجه به سردی هوا در شب‌های پاییز و زمستان، گل‌های راه پله، تراس و حیاط را آرام آرام به داخل منزل منتقل کنید اما دقت کنید آنها را یکباره به مکانی کم نورتر نبرید تا شوکه نشوند. اگر به اندازه کافی وقت دارید و هوا سرد نشده است، یک یا دو هفته قبل از آن که گلدان‌ها را از فضای باز به خانه بیاورید، آنها را به مکان سایه‌داری منتقل کنید. این کار به گیاهان فرصت می‌دهد قبل از آمدن به درون خانه، وجودشان با نور کم تطبیق پیدا کند.
پیش از آن که گلدان‌ها را به داخل خانه بیاورید، آنها را کنترل کنید تا عاری از هر گونه حشره باشند. بهترین روش برای آن که بدانید گلدانی آفت دارد یا نه، این است که آن را کاملاً در تشت آب فرو کنید. اگر حشره ای در خاک گلدان زندگی کند، پس از چند دقیقه روی آب می‌آید. اگر چنین اتفاقی افتاد، می‌توانید گلدان و خاک آن را قبل از آوردن به خانه عوض کنید. علاوه بر این، مقداری صابون مایع را در آب حل و روی گیاه اسپری کنید. این محلول را روی تمام قسمت های گیاه از جمله دو طرف برگ بریزید، چون برگ ها مکان اصلی زندگی آفت های گیاهی هستند. همچنین سعی کنید حداقل به مدت چند روز، آنها را دور از سایر گیاهان خانگی نگه دارید تا احتمال انتقال هرگونه آفت کنترل شود.
• مواظب گلدان های نزدیک بخاری باشید. هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری برای بعضی از گل های آپارتمانی می تواند خطرناک باشد.
گیاهانی که از بیرون به داخل خانه می‌آورید، در زمستان به آب کمتری نیاز دارند. قبل از آب دادن به آنها، خاکشان را لمس کنید؛ اگر خاک خشک بود، آبیاری شان کنید. اگر سیستم گرمایشی خانه شما، هوا را خشک یا بسیار گرم می‌کند، هوای اطراف گیاهان را مرطوب نگه دارید، به خصوص درختچه مرکبات و سرخس‌ها را؛ برای این کار می‌توانید از بخور یا اسپری آب استفاده کنید. گیاهانی را که به نور فراوان نیاز دارند به سختی می‌توان در پاییز، شاداب نگه داشت. برای این نوع گیاهان، مکانی را در کنار پنجره‌ای که آفتاب گیر یا جنوبی است، آماده کنید و گیاهانی را که به نور کمتری نیاز دارند پشت پنجره های رو به غرب قرار دهید. اگر در خانه جایی را ندارید که به اندازه کافی نورگیر باشد، می‌توانید در زمستان از چراغ مخصوص گیاهان استفاده کنید. همه گیاهان خانگی را باید از در و پنجره‌های سرد و همین طور رادیاتورها و منابع گرمایشی دور نگه دارید.
چند نکته مهم در نگهداری گیاهان در فصل سرما
* از هرس کردن گیاهان تا اواخر زمستان بپرهیزید.
*از آبیاری زیاد گلدان ها اجتناب کنید؛ این امر سبب پوسیده و از بین رفتن گیاه می شود.
* گل های خود را از جریانات سرد محفوظ بدارید.
*از کاشت، تعویض گلدان و یا خاک گلدان در بیشتر موارد در این فصول دوری کنید.